Saturday, July 30, 2016

ရသစုံ 2

ေမး။ စာေပေတြဟာ အဆင့္အတန္း ရွိသင့္သလား။

ေျဖ။ ရွိသင့္ပါတယ္။ ျငင္းစရာမလိုပါ။
-----

ေမး။ ဒါဆိုရင္ စာေရးဆရာေတြ ဘာေရြးေရးရမလဲ။

ေျဖ။ စာေရးဆရာ စာေရြးေရးစရာမလိုပါ။
-----

ေမး။ ဒါဆိုရင္ စာေပအဆိပ္ဟာ ျပည္သူ႔လက္ထဲေရာက္ သြားႏိုင္ သလား။

ေျဖ။ စာေပေတြဟာ ျပည္သူ႔လက္ထဲကို အဆိပ္ အေနနဲ႔ ေန႔တိုင္း ေရာက္ ေနတာပါ။ တကယ္ ပညာရွာသူအတြက္ ေမာင္ေကာင္းထိုက္ ဟာသ စာအုပ္မ်ိဳးကေတာင္ ေတြးခ်င္ ဆင္ျခင္စရာေတြ အမ်ားႀကီး ေပးႏိုင္ ပါတယ္။ အဆိပ္ျဖစ္ေစတာက တကယ္တမ္းဆိုရင္ စာေပေၾကာင့္ မဟုတ္။ စာေပကို ဖတ္ရႈတဲ့ ဓေလ့ေၾကာင့္သာ အဆိပ္ ျဖစ္ကုန္ရ တာပါ။

စာဖတ္ဓေလ့ကို နႈိင္းယွဥ္ျပၾကည့္ပါ့မယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ဆီက လူ အမ်ားစု စာဖတ္ပံုဟာ အေနာက္တိုင္းက လူအနည္းစု စာဖတ္ပံုနဲ႔ တူညီပါတယ္။ အကိုးအကားမဲ့ ဖတ္ျခင္းလို႔ ေခၚခ်င္ပါတယ္။ သတင္း တစ္ခုမွာ ပါဝင္တဲ့ အေၾကာင္းအရာတိုင္းဟာ အကိုးအကား လိုအပ္ ပါတယ္။ သုေတသန စာေပတိုင္းဟာ အကိုးအကား လိုအပ္ပါတယ္။ အဆိုျပဳ စာေပတိုင္းဟာ အကိုးအကား လိုအပ္ပါတယ္။ ဒါေတြကို အကိုးအကားမဲ့ ဖတ္တတ္သူေတြဟာ အေနာက္တိုင္းမွာလည္း ရွိပါတယ္။ သို႔ေသာ္ လူနည္းစုသာ ျဖစ္ေလ့ ရွိပါတယ္။ ျမန္မာႏိုင္ငံ မွာေတာ့ အရမ္းကို မ်ားပါတယ္။
-----

ေမး။ ဒါဆိုရင္ အကိုးအကားလိုအပ္မႈ ရွိျခင္း မရွိျခင္းကို ဘယ္လိုသိႏိုင္မလဲ။

ေျဖ။ စာေပလြတ္လပ္ခြင့္အရ သိႏိုင္ပါတယ္။ စာေပလြတ္လပ္ခြင့္ ဆိုတာကို လူအမ်ားစုက စာေရးဆရာရႈေထာင့္က ၾကည့္ေလ့ ရွိပါတယ္။ တကယ္ ေတာ့ စာေရးဆရာအတြက္ အေရးအသား လြတ္လပ္ခြင့္ ဆိုတာ အေနာက္တိုင္းမွာဆိုရင္ မူလတန္း ပညာေရး အဆင့္ကထဲက ေပး ထား ၿပီးသားပါ။

ဒါ့ေၾကာင့္ သူတို႔ဟာ လြတ္လပ္စြာ ေရးသား ေျပာဆို ခြင့္ နဲ႔ ျပဳစု ပ်ိဳးေထာင္ လာခဲ့ၾကသူေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဆီမွာေတာ့ အတန္းသားအားလံုး၏ အေဖသည္ ဦးဘ ျဖစ္သည္လို႔ ငယ္စဥ္က ထဲက ႐ိုက္သြင္းခံလာရတဲ့အခါ စာေပလြတ္လပ္ခြင့္ ဆိုတာကို ဒါပဲလို႔ သြားျမင္ တတ္ၾကပါတယ္။
-----

ေမး။ ဒါဆိုရင္ စာေပ လြတ္လပ္ခြင့္ဆိုတာ ဘယ္သူေတြ အတြက္လဲ။

ေျဖ။ တကယ္ေတာ့ စာေပ လြတ္လပ္ခြင့္ဟာ ေဝဖန္ေရး သမား၊ သတင္းနဲ႔ မီဒီယာ က႑ အတြက္ ျဖစ္ပါတယ္။ ေရးခ်င္သလိုေရး ၿပီး ထြက္လာ တဲ့ စာေပတိုင္းကို ပြင့္လင္းစြာ ေဝဖန္ရဲသူ ေလာကသားမ်ား လိုအပ္ ပါတယ္။

ဘာသာေရး ေဝဖန္ေရး၊ ဒႆန ေဝဖန္ေရး၊ သုတ၊ ရသ ေဝဖန္ေရး၊ ကဗ်ာ၊ ေဆာင္းပါး စသျဖင့္ စာတိုင္း ေပတိုင္း အတြက္ကို ေဝဖန္ေရး က႑ႀကီး လြတ္လြတ္လပ္လပ္ ပထမဆံုး ေပၚေပါက္ လာသင့္ ပါတယ္။ ေဝဖန္ေရးက႑ နဲ႔ ေဝဖန္ခ်က္ အေၾကာင္းကို ျပည္သူလူထု လက္ဝယ္ ေရာက္ေအာင္ သတင္းထုတ္ျပန္ေရး သမားေတြကလဲ ထုတ္ျပန္ရဲ ေၾကျငာရဲသူတို႔ ျဖစ္ရပါလိမ့္ဦးမယ္။

သူမ်ားႏိုင္ငံေတြမွာဆိုရင္ စာတစ္အုပ္ထြက္ရင္ သံုးသပ္ခ်က္ေတြ အၿပိဳင္အဆိုင္ ဖတ္ၿပီးမွသာ ဝယ္ဖို႔ မဝယ္ဖို႔ ဆံုးျဖတ္ၾကသူ ေတြပါ။ ဒါ့ေၾကာင့္ နာမည္ႀကီး သံုးသပ္သူေတြရဲ႕ ကေလာင္ႏွက္ခံရမွာကို စာေရးဆရာတိုင္း သတိထားတတ္ၾကပါတယ္။ ဒါ့ေၾကာင့္ ကိုယ္ေရးတဲ့ စာေပကို ဂ႐ုစိုက္တတ္ အကိုးအကားျပတတ္ လာၾကပါတယ္။ သံုးသပ္ သူက အဆိုးအေနနဲ႔ သံုးသပ္ျပလိုက္ရင္ေတာ့ ဒီစာအုပ္ ေျမာင္းထဲ ေရာက္ၿပီ ျဖစ္ပါတယ္။
-----

ေမး။ ဒါဆိုရင္ အႏွစ္ခ်ဳပ္ေျပာပါဦး။

ေျဖ။ ရွင္းပါတယ္။ စာေပ အဆင့္အတန္းတစ္ခု လိုအပ္ပါတယ္။ ဒီ အဆင့္အတန္း လိုအပ္ခ်က္ဟာ စာေရးသူ အာေဘာ္ကို ထိန္းခ်ဳပ္ ျခင္းနဲ႔ ျမႇင့္တင္လို႔ မရ။ စာေပ ဥပေဒနဲ႔ ထိန္းခ်ဳပ္လို႔ ျမႇင့္တင္ဖို႔ မျဖစ္ႏိုင္။

ေနာက္ထပ္ ေဝဖန္ေရး စာေပက႑ကို အသစ္စက္စက္ ဖြင့္လွစ္ရမွာ ျဖစ္ၿပီးေတာ့ ဒီက႑ က်ယ္ျပန္႔လာတဲ့ေန႔ စာေပေလာက သန္႔ရွင္း တဲ့ ေန႔ ျဖစ္ပါလိမ့္မယ္။
-----

ေမး။ ေနာက္ဆံုး တစ္ခု ေမးလိုတာက စာေပအဆိပ္ ေရးသားနည္း ေတြေရာ ရွိပါသလား။ သိခြင့္ရွိရင္ ဗဟုသုတ အေနနဲ႔ သိခ်င္ပါတယ္။

ေျဖ။ ရွိပါတယ္။ သိခြင့္လဲ ရွိပါတယ္။ propaganda ဝါဒ ျဖန္႔နည္းေတြ လို႔ ေခၚပါတယ္။ ဒါလည္း ကၽြန္ေတာ္ အစပိုင္းက ေျပာသလိုပါပဲ။ အဆိပ္ အေနနဲ႔ သံုးရင္ အဆိပ္ျဖစ္တယ္။ အက်ိဳးျပဳေရးအတြက္ အသံုးျပဳရင္ အခ်ိဳ႕အခ်က္ေတြက ေကာင္းေကာင္းႀကီး အက်ိဳး ျပဳႏိုင္ ပါတယ္။ ေအာက္မွာ ဝါဒျဖန္႔နည္း (၂၂) နည္းကို ေရးေပးလိုက္ ပါတယ္။
-----

(၁) Guilt by Association : (မသက္ဆိုင္/ မလိုအပ္ပဲ) "လူအမ်ား မေကာင္းသည့္/ ေကာင္းသည့္ ဟူ၍ လက္ခံထားၿပီးသား အသင္းအဖြဲ႕" ႏွင့္ "လူတစ္ဦးတစ္ေယာက္" သည္ ဆက္ႏြယ္ ေနသည္ ဟူ၍ သံုးသပ္ျခင္း ျဖစ္သည္။

ဥပမာ။ ေမာင္ဘသည္ အသားမည္းသျဖင့္ ကုလားျဖစ္သည္ ဟု လည္းေကာင္း၊ ကုလားမွန္သမွ် မြတ္စလင္မ္ခ်ည့္ပဲ ဟုလည္းေကာင္း၊ မြတ္စလင္မ္ ဟူသမွ် အၾကမ္းဖက္ ဟု လည္းေကာင္း သံုးသပ္ျခင္းမ်ိဳး ျဖစ္သည္။
-----

(၂) Backstroke : စနစ္တက်ျဖင့္ ေရးသားထားသည့္ စီမံကိန္း ဦးတည္ခ်က္ တစ္ခ်က္စီအား ေထာက္ ၍ ၎ႏွင့္ အတိတ္က ျဖစ္ရပ္တို႔ႏွင့္ နႈိင္းယွဥ္ ျပန္ေခၚ ႐ွင္းျပေနျခင္း ျဖစ္သည္။

ဥပမာ။ "ယေန႔မီးပ်က္သည္" ဟူေသာ သတင္းတစ္ပုဒ္အား "ယခင္ ကလိုပင္ ယခုထိ မီးပ်က္ဆဲ ျဖစ္သည္။" ဟု ေကာက္ခ်က္ခ် တင္ျပ ျခင္းျဖစ္သည္။
-----

(၃) Misinformation : သတင္းတစ္ခုကို လိုသလို ျဖတ္ေတာက္၍ မိမိ ဆိုလိုရင္း ေရာက္ဖို႔ ေရးသား ျခင္း ျဖစ္သည္။ (အသံုးမ်ားသည္)

ဥပမာ။ ေမာင္ဘသည္ နႈတ္ခမ္းနီ ထုတ္လုပ္ပံုကို စိတ္ဝင္စားေၾကာင္း ေရးသားလိုရာတြင္ "ေမာင္ဘ သည္ နႈတ္ခမ္းနီ ႀကိဳက္သည္။" ဟု ေဖာ္ျပျခင္းမ်ိဳး ျဖစ္သည္။
-----

(၄) Over Humanization : လူ႔အခြင့္အေရး ကိုနင္း၍ တကယ့္ ျဖစ္ရပ္မွန္ ဇာတ္လမ္း တစ္ခုကို ေဖာ္ျပ ကာ မိမိဆိုလိုခ်က္ ႀကီးႀကီးမားမား သို႔ ေရာက္ေအာင္ ေရးသားျခင္း ျဖစ္သည္။

ဥပမာ။ လူကုန္ကူး ခံရသည့္ မိန္းကေလး တို႔၏ ဘဝ တစ္စိတ္ တစ္ေဒသ ကို ေဖာ္ျပရင္းျဖင့္ ေငြေၾကး မေျပလည္ျခင္း ေၾကာင့္ ဟူေသာ အဆိုကို တင္သြင္းလိုက္ေသာအခါ ထို သတင္းတစ္ပုဒ္လံုး သည္ မိန္းကေလး၏ မူလေနရပ္ ႏိုင္ငံ၏ စီးပြားေရး ကို ျပႆနာ တစ္ရပ္အျဖစ္သို႔ တိုက္႐ိုက္ အသြင္ေျပာင္း သြားေစသည္။
-----

(၅) Name Calling : ေ႐ွးအက်ဆံုး စနစ္ျဖစ္သည္။ လြယ္ကူသည္။ "ဆဲဆိုျခင္း" ျဖင့္ လူတစ္ေယာက္ ၏ သိကၡာကို ပုတ္ခတ္လိုက္သည္။ လူ၁၀၀ တြင္ ၃၀ ေလာက္က မိမိကို ေထာက္ခံလွ်င္ ဆဲသူ အေယာက္ ၃၀ ျဖစ္လာမည္။ တစ္စံုတစ္ေယာက္သည္ မိမိ အသိုင္းအဝိုင္းမွ လူအမ်ား က လူတစ္ဦးအား ဆဲဆိုေသာ္ အဆဲခံရသူအား အေကာင္း မျမင္ႏိုင္ေတာ့။

ဥပမာ။ "ဒီအဘိုးႀကီး ေခါင္းက ဘာမွ သံုးစားလို႔ မရပါဘူးကြာ" ဟူ ေသာ အခ်က္ အလက္ မပါဝင္သည့္ တိုက္ခိုက္ခ်က္သည္ အံုႂကြလာ ေသာအခါ အဆိုပါ ၫႊန္းဆိုခံရသူအေပၚ ပတ္ဝန္းက်င္ ၏ အဂါရဝ တရားသည္ တိုးပြားလာခဲ့သည္။
-----

(၆) He Said, She Said : တစ္စံုတစ္ရာကိို တင္ျပသူဘက္မွ "ဤ အေၾကာင္း သည္ မမွန္ပါ။ တစ္ဖက္ ေစာင္းနင္း ေရးသားထား ေပ သည္။ သို႔ေသာ္ ေျပာေနသူေတြကေတာ့ ဒီလိုေျပာေနကုန္ၿပီ" ဟူ၍ အစခ်ီကာ လူအမ်ားေျပာၾကားသည့္ သတင္းအတိုင္း ျပန္လည္ ေဖာက္သည္ခ်ျခင္း ျဖစ္သည္။

ဥပမာ။ "ခင္ဗ်ားကိုေတာ့ဗ်ာ.. ကိုဘယ္သူက ဘယ္လိုေျပာတာ။ ဒါကို က်ဳပ္ျဖင့္ သိပ္မေက်နပ္ႏိုင္ဘူး သိလား။ မဟိုဟာကလဲ ဟိုဒင္းလို ေျပာေသးတယ္ေလ။" စသျဖင့္ ေျပာဆို ေရးသားျခင္း မ်ိဳး ျဖစ္သည္။
-----

(၇) Unproven Facts : "ေလ့လာခ်က္မ်ားအရ" "သုေတသီတို႔မွ" "ဘာသာက်မ္းမ်ားတြင္ ေဖာ္ျပပါ႐ွိ" "ဗုဒၶဝါဒ အရ" စသျဖင့္ ေယဘူယ် က်ေသာ ေလ့လာခ်က္မ်ားျဖင့္  ကိုးကားေရးသားေလ့႐ွိသည္။ တကယ္ေသခ်ာ ႐ွာေဖြဖတ္ေစလိုေသာေၾကာင့္ "က်မ္းၫႊန္း အပိုဒ္ေရ အတိအက်" "သုေတသန ေန႔စြဲ" "စာတမ္းမွတ္တမ္း" "နံပါတ္စဥ္" "ကုဒ္" စသည့္ အေရးႀကီး အခ်က္အလက္မ်ား တစ္လံုး တစ္ပါဒမွ် ထည့္သြင္း ထားျခင္း မ႐ွိေပ။

ဥပမာ။ ေလ့လာခ်က္မ်ားအရ  မနက္ေစာေစာ ႏြားႏို႔ ေသာက္ျခင္း သည္ အား႐ွိေၾကာင္း ေတြ႕႐ွိရသည္ ဟု သုေတသီတို႔က ဆိုသည္။
-----

(၈) Complete Lie : လံုးလံုးလ်ားလ်ား ေျဗာင္လိမ္ျခင္း။ အေၾကာင္းျပခ်က္ ခိုင္ခိုင္လံုလံုမဟုတ္ပဲ ခုခံေရးသား ဘူးခံျငင္းျခင္း ျဖစ္သည္။

ဥပမာ။ ပင္လယ္ေရငန္သည္ မေသာက္ခင္ ခ်ိဳသည္။
-----

(၉) Telling the Truth : ရံဖန္ရံခါ အမွန္အတိုင္း ေျပာျခင္း။ သတင္းလိမ္သူ တို႔သည္  ရံဖန္ရံခါေတာ့ အမွန္သတင္းကို တင္တတ္ၾကသည္။

ဥပမာ။ ပင္လယ္ေရ ေသာက္လွ်င္ေတာ့ ငန္သည္သာ ျဖစ္သည္။
-----

(၁၀) Not talking at all : သတင္း ဖံုးကြယ္ ျခင္း။ အခ်ိဳ႕ေသာ သတင္းတို႔ကို မိမိအလိုသို႔ မလိုက္ ေသာေၾကာင့္ မေရးသားလိုျခင္း ျဖစ္သည္။

ဥပမာ။ ဦးလွကို Taxi ေပၚမွ ေလးခြျဖင့္ပစ္ခတ္ လုပ္ၾကံသြားျခင္းသာ ျဖစ္သည္။ ဦးလွ ေလာင္းကစားဝိုင္းမွ အျပန္ မေက်နပ္သူတို႔က လိုက္လံ ရန္႐ွာသည့္ ျဖစ္ရပ္မွာ  တကယ္ မျဖစ္ခဲ့။
-----

(၁၁) Subtle Inaccuracies : သတင္းထိန္ခ်န္ျခင္း။ ဦးတည္ခ်က္ တစ္စံုတစ္ရာေၾကာင့္ ျဖစ္ရပ္တစ္ခု ကို အမွန္အတိုင္း တင္ျပ ရမည္ကို ေလွ်ာ့ေျပာ ျခင္း အားျဖင့္ အမွန္တကယ္ ႀကီးသည့္ ကိစၥ ေသး သေယာင္ ေျပာဆိုျခင္း ျဖစ္သည္။

ဥပမာ။ "ဒိုင္ယာနာ မင္းသမီး ေသဆံုးၿပီ" ဟူေသာ သတင္းကို "ယမန္ေန႔က အေသးစား ယာဥ္တိုက္မႈ ျဖစ္ပြားခဲ့သည္။ လူငါးဦး ေသဆံုး၍ တစ္ဦး ဒဏ္ရာ ရသည္။" ဟု ေဖာ္ျပသလို ျဖစ္သည္။
-----

(၁၂) One One Punch : သမာသမတ္ က်သည့္႐ႈေထာင့္တြင္ မိမိ႐ွိသည္ ဟု အျမင္ယူထားကာ ႏွစ္ ဖက္ကို တစ္ဖက္ဖက္ အသာေပး ေျပာေဟာျခင္း ျဖစ္သည္။

ဥပမာ။ ေဘာလံုးပြဲဒိုင္ ေခါက္ဆြဲစားထားျခင္းမ်ိဳး ျဖစ္သည္။ ေနာက္ဆံုး ရလဒ္ကေတာ့ ဒါပင္ ထြက္ရမည္။ သို႔ေသာ္ တစ္ပြဲလံုး ကိုယ္က အလယ္က လူပင္။
-----

(၁၃) Coordination : တစ္ေၾကာင္းစီ တိုင္းက မိမိဆိုလိုရင္းကို တစ္ေပါင္းထဲ ထြက္ဆိုျခင္း ျဖစ္သည္။

ဥပမာ။ "မီးမပ်က္ဖူးဆိုၿပီး ပ်က္ၿမဲပဲ။ တံတားေဆာက္တာလဲ ကားပိတ္ၿမဲပဲ။ ကတိေပးတယ္ အလကားပဲ။ေ ေပာင္းၿပီတဲ့ မေျပာင္း ေသးဘူး။ ထို႔ေၾကာင့္ ကတိတည္သလား မတည္ဘူးလား။" ဟု ေရးသားျခင္း မ်ိဳး ျဖစ္သည္။
-----

(၁၄) Volume : Coordination ႏွင့္ ဆက္ႏြယ္သည္။ တစ္ေၾကာင္းစီျဖင့္ အခိုင္အမာ တည္ေဆာက္ ထားသည့္ ဆိုလိုရင္း ကို ထုႏွင့္ထည္ႏွင့္ ေနရာအႏွံ႔ ၫႊန္ထိုးျပသျခင္း ျဖစ္သည္။

ဥပမာ။ ဒီတုန္းက ကတိမတည္တာတင္မဟုတ္။ ဟိုတုန္းကေရာ။ ေနာင္ေရာ။ အခုေရာ စသျဖင့္ ထုႏွင့္ ထည္ႏွင့္ ျပသျခင္းမ်ိဳး ျဖစ္သည္။
-----

(၁၅) Fogging an Issue : မိမိ တင္ျပခ်က္ ကို ဖတ္ေစလိုသူတို႔သာ ဖတ္ရန္ သတင္း တစ္ပုဒ္လံုးကို အဓိပၸာယ္မ႐ွိစြာ ေတာင္ ေျမာက္ ေရးသားျခင္း။ ထိုအခါ လူအမ်ားစု မွာ ေက်ာ္သြားမည္ျဖစ္ၿပီး အဓိက ဖတ္ေစ လို သူတို႔ အတြက္ ဆြဲေခၚ ႏိုင္မည့္ အခ်က္တစ္ခ်က္ ေလာက္ ျဖင့္ စတင္ တင္ျပေလ့ ႐ွိသည္။

ဥပမာ။ ဤလုပ္ရပ္မွန္သည္။ ဘယ္လို ဘယ္ပံု မွန္ေၾကာင္းကို ေျပာရမည္ဆိုက ျမတ္စြာဘုရားေခတ္အခါက စလို႔ ......... ယေန႔ေခတ္ထိပင္။ ထို႔ေၾကာင့္ မွန္ပါသည္။
-----

(၁၆) 2,3,4 Technique Mentioning : ႏွစ္ႀကိမ္ သံုးႀကိမ္ ေလးႀကိမ္ေျမာက္ တိုင္ေအာင္ ႐ႈေထာင့္ ေျပာင္း သံုးသပ္ဟန္ ျဖင့္ ႐ႈေထာင့္တစ္ခုထဲမွပင္ စာဖတ္သူကို စာေရးသူမွ အျမင္မ်ိဳးစံု ျဖင့္ သံုးသပ္ သေယာင္ ထင္ျမင္ေစျခင္း ျဖစ္သည္။

ဥပမာ။ ဤတရားသည္ ဘာသာေရး ႐ႈေထာင့္မွသာမက စီးပြားေရး ႐ႈေထာင့္၊ လူမႈေရး ႐ႈေထာင့္၊ ေနထိုင္ေရး ႐ႈေထာင့္ စသည့္ အဘက္ ဘက္ မွ႐ႈလွ်င္လည္း တင့္တယ္သည္သာ ျဖစ္သည္။
-----

(၁၇) Preemptive Strike : အျပဳသေဘာ ဟန္ျဖင့္စတင္ေရးသားေလ့ ႐ွိၿပီး လူအမ်ား လက္ခံသည့္ တစ္ေကြ႕မွ စတင္ကာ အေၾကာင္း အရာ တစ္ခုကို သဲႀကီးမဲႀကီး ႐ႈံ႕ခ် အျပစ္တင္ ေျပာဆိုျခင္း ျဖစ္သည္။

ဥပမာ။ "ဂိမ္းေဆာ့ျခင္းသည္ လူတစ္ေယာက္ကို က်န္းမာေရး အတြက္ ေရ႐ွည္တြင္ထိခိုက္ေစသည္" မွ အစခ်ီကာ ေတာက္ေလွ်ာက္ ဂိမ္းတစ္ခု ထဲကို ပုတ္ခတ္သံုးသပ္လာျခင္း မ်ိဳး ျဖစ္သည္။
-----

(၁၈) Framing Debate : မူလက မ႐ွိေနသည့္ အျငင္းပြားဖြယ္ရာ ကိစၥတစ္ခုကို လူအမ်ား အာ႐ံုေျပာင္းေစရန္ တင္သြင္းျခင္း (တစ္နည္း) မႈိင္းတိုက္ျခင္း ျဖစ္သည္။

ဥပမာ။ "ဘိုမအ႐ုပ္ကေလး ဓာတ္ခဲမထည့္ပဲ မ်က္ေတာင္ခတ္ တယ္တဲ့" ဟူေသာ သတင္းမ်ိဳးျဖင့္ လူအမ်ား စိတ္ဝင္စားလာၿပီး လက္ခံသူ/ လက္မခံသူ တို႔ အျငင္းပြားေစျခင္းမ်ိဳး ျဖစ္သည္။
-----

(၁၉) Token Equal Time : သတင္း တစ္ပုဒ္လံုး အစမွအဆံုး တိုင္ေအာင္ တစ္ဖက္ထဲကို တိုက္ခိုက္ လာ၍ အဆံုးသတ္နား ေရာက္မွ မွ်တသည့္ အသြင္ကို ယူထားဟန္ ျဖင့္ "အျခားနည္းေတာ့ ႐ွိေကာင္း ႐ွိလိမ့္မည္။" ဟူ၍ လည္းေကာင္း "ေရြးပါ။ ေရြးတတ္ပါေစ" ဟူ၍ လည္းေကာင္း ေရးသားျခင္း ျဖစ္သည္။

ဥပမာ။ "ဒါလဲ က်ဳပ္မွန္တယ္။ ဟိုဟာလဲ မွန္ခဲ့တာပဲ။ ဒီဟာလဲ ထပ္မွန္ဦးမယ္။ ဟိုးတုန္းကလဲ မွန္ခဲ့တယ္။ ဒီေတာ့ ခင္ဗ်ားစဥ္းစားေပါ့။ က်ဳပ္ေလာက္မွန္တဲ့လူ႐ွိေကာင္း႐ွိမယ္။ ဒါေပမယ့္ က်ဳပ္ကေတာ့ အမွန္ဆံုးပဲ။" ဟူ၍ အဆိုျပဳျခင္းမ်ိဳး ျဖစ္သည္။
-----

(၂၀) Interpreting A Statement : သူကေတာ့ ဤသို႔ေျပာသြားသည္ ဟူ၍ မိမိဆိုလိုရင္း ေရာက္ရန္ သူ႔ဆိုလိုခ်က္ကို ေျပာင္းလႊဲ ေျပာဆိုဟန္ ကိုးကား၍ ေရးသားသည္။

ဥပမာ။ "I do not know this because of that" ဟု ဆိုရာဝယ္ "ကၽြန္မ ဒီကိစၥကို လက္မခံသလို မသိခ်င္ပါဘူး" ဟု ဘာသာျပန္ျခင္းမ်ိဳး ျဖစ္သည္။
-----

(၂၁) Withholding Information : သတင္းထုတ္ျပန္ရန္ ေဝခြဲရခက္ ေသာေၾကာင့္ မထုတ္ျပန္ရဲျခင္း ျဖစ္သည္။ သတင္းထိန္ခ်န္ျခင္းႏွင့္ ဖံုးကြယ္ျခင္း တို႔လို သိသိႀကီးႏွင့္ ဖံုးထားသည္မဟုတ္။ မိမိေသခ်ာ မသိ၍ မထုတ္ျပန္ျခင္း ျဖစ္သည္။

ဥပမာ။ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ မည္ေရြ႕မည္မွ် သစ္ေတာျပဳန္းတီးသြားၿပီ။ ၎တို႔မွာ မည္သည့္ အေၾကာင္း မည္သည့္ အက်ိဳးအာနိသင္ ႐ွိသည္ စသျဖင့္ ေရေရရာရာ မသိေသာေၾကာင့္ မထုတ္ျပန္ျခင္းမ်ိဳး ျဖစ္သည္။
-----

(၂၂) Distracting Technique : က်႐ံႈးမႈ ဆုတ္ခြာမႈ ယိုင္လဲမႈ တစ္ခုခုကို မျမင္ေစရန္ အာ႐ံုေျပာင္း လိုသည့္အခါ လက္႐ွိျဖစ္ပြား ေနေသာ အျခားတစ္ေနရာမွ ကိစၥ တစ္ရပ္ ရပ္ အား လူအမ်ား အာ႐ံုစိုက္ ေစရန္ အဖန္ဖန္ တင္သြင္း ေျပာဆိုျခင္း ျဖစ္သည္။ Framing သည္ မ႐ွိသည့္ အျငင္းျဖစ္ၿပီး ဤ Distraction မွာေတာ့ လက္႐ွိကို ျဖစ္ေပၚေနေသာ ကိစၥ တစ္ရပ္ (သာမန္) ျဖစ္သည္။

ဥပမာ။ အၿငိမ့္မင္းသမီး ေခ်ာ္လဲ၍ ေအာက္စလြတ္ သြားခ်ိန္ လူျပက္တို႔က ဇာတ္တိုက္ထားသေယာင္ ဝင္လာ၍ အ႐ွက္ကို ကြယ္သြားျခင္း မ်ိဳး ျဖစ္သည္။
-----

- မွတ္စုၾကမ္း #kyawnge










တစ္ခါက ကားအက္ဆီဒင့္ေၾကာင့္ ဘယ္ဖက္ လက္တစ္ဖက္ ဆံုးရွံဳးသြားတဲ့ ၁၀ႏွစ္အရြယ္ေကာင္ေလးတစ္ေယာက္ဟာ ဂ်ဴဒိုဆရာႀကီးတစ္ေယာက္ဆီမွာ ပညာသင္ၾကားပါသတဲ့။

ေကာင္ေလးဟာ အစြမ္းကုန္ႀကိဳးစားေပမယ့္ သံုးလေလာက္ၾကာလာတဲ့အထိ သူ႔ဆရာဟာ သူ႔ကို ဒီတစ္ကြက္ထဲသာ သင္ေပးေနခဲ့တဲ့အတြက္ နားမလည္ႏိုင္ျဖစ္မိပါတယ္။

တေန႔မွာေတာ့ ေကာင္ေလးက သူ႔ဆရာကိုေမးလိုက္တယ္။

" ဆရာ ဒီအကြက္အျပင္ ေနာက္ထပ္ ဂ်ဴဒို အကြက္ေတြ ထပ္သင္ေပးပါလား"

”ဒီတစ္ကြက္ထဲသာလွ်င္ မင္းအၿမဲသိၿပီး အလြတ္ရေနရမယ့္ အကြက္ပဲ" လို႔ သူ႔ဆရာကျပန္ေျဖပါတယ္။

ေကာင္ေလးဟာ ေသေသခ်ာခ်ာနားမလည္ေပမယ့္ သူ႔ဆရာကို ယံုၾကည္ၿပီး အဲဒီ ဂ်ဴဒို တစ္ကြက္ထဲကိုပဲ ဆက္က်င့္ေနခဲ့တယ္။

ေနာက္(၇)လေလာက္ၾကာတဲ့အခါမွာ ဆရာႀကီးဟာ သူ႔ကို ဂ်ဴဒိုျပိဳင္ပြဲႀကီးမွာ ပါဝင္ယွဥ္ၿပိဳင္ေစတယ္။ အံ့ၾသဖြယ္ေကာင္းစြာပဲ ေကာင္ေလးဟာ ပထမႏွစ္ပြဲကို ႏိုင္လိုက္တယ္။သူ႔ၿပိဳင္ဖက္ဟာ ၾကမ္းတမ္းၿပီး ခြန္အားလဲႀကီးတဲ့အတြက္  တတိယပြဲဟာပိုၿပီး ခက္ခဲလာပါၿပီ။ ဒါေပမယ့္ သူဟာ သူ႔ရဲ႕ အဲဒီတကြက္ထဲကို ကြ်မ္းက်င္ပိုင္ႏိုင္စြာပဲ အသံုခ်ၿပီး အႏိုင္ယူလိုက္ႏိုင္ျပန္တယ္။ ပရိတ္သတ္ေတြဟာ သူ႔ရဲ႕စြမ္းေဆာင္ရည္ကို အံၾသတႀကီး လက္ခုပ္တီးအားေပးၾကတယ္။ ဒီလိုနဲ႔ ေကာင္ေလးဟာ ဗိုလ္လုပြဲကိုတက္ေရာက္ႏိုင္ခဲ့ပါတယ္။

ဒီတစ္ႀကိမ္ဟာ ေနာက္ဆံုးတစ္ႀကိမ္ျဖစ္သလို ေကာင္ေလးဟာ သူ႔ထက္ႀကီးမားတဲ့၊ ခြန္အားနဲ႔ အေတြ႕အၾကံဳပိုမ်ားတဲ့ ၿပိဳင္ဖက္နဲ႔ ရင္ဆိုင္ရပါေတာ့မယ္။

ပထမအခ်ီမွာ ေကာင္ေလးဟာအလူးအလဲ ခံရတယ္။ ဒိုင္လူႀကီးဟာ အင္အားမမွ်တဲ့အတြက္ ၿပိဳင္ပြဲကိုခဏနားၿပီး သူ႔ဆရာကို ပြဲရပ္လိုက္ဖို႔ နဲ႔ အရံႈးေပးလိုက္ဖို႔ ညႇိနိႈင္းပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ သူ႔ဆရာက "မရပ္နဲ႔ အရႈံးမေပးဘူးဆိုၿပီး " သူ႔ကို ဆက္လက္ယွဥ္ၿပိဳင္ေစတယ္။

ပြဲျပန္စၿပီး မၾကာခင္မွာပဲ သူ႔ၿပိဳင္ဖက္ဟာ ႀကီးမားတဲ့ အမွားတစ္ခုကို စတင္က်ဴးလြန္လိုက္တယ္။ ဒါကေတာ့ သူကို႔အထင္ေသးၿပီး ကာထားတဲ႔လက္ကိုခ်ကာ တိုက္ခိုက္လာတာပါပဲ။ ေကာင္ေလးဟာ သူ႔အပိုင္ကြက္ထဲဝင္လာခဲ့တဲ့ ျပိဳင္ဖက္ကို အနာခံတိုက္ခိုက္ၿပီး သူ႔အကြ်မ္းက်င္ဆံုး အကြက္နဲ႔ အႏိုင္ယူလိုက္ပါတယ္။ ဒီလိုနဲ႔ ေကာင္ေလးဟာ ၿပိဳင္ပြဲရဲ႕ ခ်န္ပီယံျဖစ္သြားပါၿပီ။ တကယ့္ကို လံုးဝထင္မထားတဲ့ လက္တဖက္မရွိတဲ့ေကာင္ေလးဟာ ဂ်ဴဒိုျပိဳင္ပြဲႀကီးရဲ႕ ခ်န္ပီယံအသစ္တစ္ေယာက္ျဖစ္လာခဲ့ပါတယ္။

ေကာင္ေလးနဲ႔သူ႔ဆရာဟာ ဆုယူၿပီးအျပန္မွာ သူတို႔ယွဥ္ၿပိဳင္ခဲ့တဲ့ပြဲေတြအေၾကာင္း ျပန္လည္ေဆြးေႏြးၾကတယ္။ေကာင္ေလးဟာ အရဲစြန္႔ၿပီးသူ႔ဆရာကို ေမးလိုက္တယ္။

"ဆရာ ဒီၿပိဳင္ပြဲမွာ ကြ်န္ေတာ္ဘယ္လိုလုပ္ၿပီး ဂ်ဴဒိုတစ္ကြက္ထဲနဲ႔ ခ်န္ပီယံျဖစ္ခဲ့တယ္လို႔ ဆရာထင္သလဲ"

မင္းအေနနဲ႔ခ်န္ပီယံျဖစ္ဖို႔အတြက္ အခ်က္၂ခ်က္နဲ႔ျပည့္စံုခဲ့တယ္လို႔ ဆရာထင္တယ္။

နံပါတ္ (၁)အခ်က္က မင္းသင္ယူထားတဲ့ ဂ်ဴဒိုအကြက္ကို မင္းဟာ ဆရာတစ္ဆူနီးပါး ကၽြမ္းက်င္ေနတာျဖစ္ၿပီးေတာ့ နံပါတ္ (၂) အခ်က္က မင္းရဲ႕ ဂ်ဴဒိုအကြက္ကို ကာကြယ္ႏိုင္တဲ့ တခုတည္းေသာ နည္းလမ္းက ၿပိဳင္ဘက္ဟာ မင္းရဲ႕ဘယ္ဖက္လက္ကို ဆြဲခ်ဳပ္ရမွာမို႔လို႔ပဲ။

ေကာင္ေလးရဲ႕ အႀကီးမားဆံုး အားနည္းခ်က္ဟာ သူ႔ရဲ႕ အႀကီးမားဆံုး အားသာခ်က္ျဖစ္လာခဲ့ပါတယ္...။

(ဘာသာျပန္ေဖာ္ျပသည္)

- မွတ္စုၾကမ္း #nayaung

တကယ္ေတာ့
အႀကီးမားဆုံးအားနည္းခ်က္ကို
အႀကီးမားဆုံး
အားသာခ်က္အျဖစ္
ေျပာင္းလဲႏိူင္ေစတာက

အဖန္ဖန္ေလ့က်င့္အပ္တဲ႕
ကြ်မ္းက်င္ပိုင္ႏိူင္မႈ႕ပါဘဲဗ်ာ

- မွတ္စုၾကမ္း #aungoo


No comments:

Post a Comment