Saturday, July 16, 2016

ခ်ာလီခ်က္ပလင္ အေၾကာင္း

ခ်ာလီခ်က္ပလင္

ခ်ာလီခ်က္ပလင္ဇာတ္ကားမ်ားမွာ ရာစုႏွစ္တစ္စုစာ ၾကာၿပီျဖစ္ေသာ္လည္း ၾကည့္၍မရိုးနိုင္ေအာင္ရွိသည္။
ခ်ာလီခ်က္ပလင္ဟု ကမၻာေက်ာ္ေသာလူရႊင္ေတာ္ ႐ုပ္ရွင္ ဇာတ္လိုက္မွာ နာမည္ရင္းအားျဖင့္ ခ်ားစပင္ဆာခ်က္ပလင္ ျဖစ္သည္။ သာမန္လူရႊင္ေတာ္ဘဝမွ တစ္ဆင့္ထက္တစ္ဆင့္ ဇာတ္ညႊန္းေရးဆရာ၊ ဒါရိုက္တာႏွင့္ ႐ုပ္ရွင္ကား ထုတ္ေဝသူ အထိ တိုးတက္လာၿပီးလၽွင္ ႂကြယ္ဝခ်မ္းသာေသာ ႐ုပ္ရွင္ ကုမၸဏီပိုင္ရွင္တစ္ဦး ျဖစ္လာေအာင္ ႀကိဳးစားခဲ့သူ ျဖစ္ေပ သည္။
ခ်ာလီ ခ်က္ပလင္ကို လန္ဒန္ၿမိဳ႕၌ ၁၈၈၉ ခု ဧၿပီလ ၁၆ ရက္ေန႔တြင္ ေမြးဖြားသည္။ အဖျဖစ္သူမွာ လူရႊင္ေတာ္ ခ်ား ခ်က္ပလင္ျဖစ္၍၊ အမိမွာ အဆိုေတာ္လီလီဟာလီဟႏၷာ ျဖစ္သည္။
ငယ္စဥ္ကပင္ သူ၏ညီျဖစ္သူ ဆစ္ဒနီ ခ်က္ပလင္ႏွင့္အတူ သဘင္ေလာကသို႔ ဝင္ေရာက္လာခဲ့သည္။ ခ်ာလီ ခ်က္ပလင္ ပထမဆုံးပါဝင္အသုံးေတာ္ခံခဲ့ေသာ ျပဇာတ္မွာ 'ရွားေလာ့ဟုမ္း' ျပဇာတ္ျဖစ္သည္။ ထိုျပဇာတ္တြင္ မင္းလုလင္ဘစ္လီအျဖစ္ျဖင့္ ကျပခဲ့ရ၏။ ထို႔ေနာက္ ဥေရာပႏွင့္ အေမရိကသို႔ လွည့္လည္ ကာ နည္လွည့္ျပဇာတ္အဖြဲ႕ႏွင့္ လိုက္ပါကျပခဲ့ရသည္။ ဤသို႔ လၽွင္ ၁၉၁ဝ ခုႏွစ္တြင္ အေမရိကန္နိုင္ငံသို႔ ေရာက္လာၿပီး ေနာက္၊ ၁၉၁၃ ခုႏွစ္တြင္ ကာလီဖိုးနီးယားျပည္နယ္၊ ေလာ့စိန္း ဂ်လီးၿမိဳ႕ ႐ုပ္ရွင္ကုမၸဏီမ်ားတြင္ ႐ုပ္ရွင္ဇာတ္လိုက္အျဖစ္ႏွင့္ အငွားလိုက္ခဲ့သည္။ ၁၉၁၈ ခုႏွစ္၌မူ ညီျဖစ္သူ ဆစ္ဒနီႏွင့္ အတူ ကိုယ္ပိုင္စတူဒီယို တည္ေထာင္ကာ ႐ုပ္ရွင္လုပ္ငန္းသို႔ ဝင္ေရာက္လာခဲ့သည္။
ႏွုတ္ခမ္းေမႊးတိုတို၊ ဗိုလာသကၠလတ္မာဦးထုပ္၊ ေဗာင္းဗီ ပြပြရွည္ရွည္၊ ဖိနပ္ဦးေမာ့ႏွင့္ တုတ္ေကာက္တို႔မွာ အူအသည္း လန္ေအာင္ ရယ္စရာေကာင္းေသာ ခ်ာလီခ်က္ပလင္၏ မူပိုင္ ပစၥည္းမ်ား ျဖစ္ေလရာ၊ ခ်ာလီခ်က္ပလင္ ေပၚစေခတ္က ယခု တိုင္ ႐ုပ္ရွင္ပရိသတ္သည္ မေမ့နိုင္ ျဖစ္ေခ်သည္။
လူရႊင္ေတာ္အျဖစ္ျဖင့္ ဇာတ္ထုပ္တိုမ်ားတြင္ ေခတ္စားခဲ့ၿပီး ေနာက္ ၁၉၂ဝ တြင္ 'သကစ္'၊ ၁၉၂၅ တြင္'သဂိုးရပ္'၊၁၉၃၁ တြင္ 'စီးတီးလိုက္' စေသာဇာတ္ထုပ္ရွည္တို႔မွာ ကမၻာေက်ာ္ ဇာတ္ကားမ်ား ျဖစ္သည္။
အသံထြက္႐ုပ္ရွင္မ်ား ေခတ္စားလာ၍၊ အသံထြက္ ဇာတ္ ထုပ္မ်ား ရိုက္ကူးရသည့္ေခတ္ ေရာက္သည့္တိုင္ေအာင္၊ ခ်ာလီ ခ်က္ပလင္သည္ သူ၏ဇာတ္ကားတြင္ စကားမေျပာခဲ့ေခ်။ သို႔ေသာ္ 'ေမာ္ဒန္တိုင္း' (၁၉၃၆) အမည္ရွိေသာဇာတ္ကား၌ ခ်ာလီခ်က္ပလင္သည္ ရယ္စရာသီခ်င္းတစ္ပုဒ္ကို ဆိုခဲ့သည္။ ထိုဇာတ္ကားတြင္ လက္ကားကုန္စည္ထုတ္လုပ္ေရးစံနစ္ကို သေရာ္ကာ၊ အလုပ္လက္မဲ့ျပႆနာသည္ အလုပ္သမား လူတန္းစားကို မည္သို႔ ထိခိုက္ေၾကာင္း ေဖာ္ျပထားသည္။
၁၉၄ဝ ျပည့္ႏွစ္တြင္ ဟစ္တလာ၏ အာဏာရွင္စံနစ္ကို သေရာ္ထားေသာ 'အာဏာရွင္ႀကီး'ဇာတ္ကားသည္ ခ်ာလီခ်က္ ပလင္၏ ပထမဆုံး အသံထြက္႐ုပ္ရွင္ဇာတ္ကားျဖစ္သည္။ ၁၉၄၇ ခုႏွစ္ထုတ္ 'မက္ဆယာ ဗာဒိုး'ဇာတ္ကားတြင္မူ ခ်ာလီ ခ်က္ပလင္သည္ သူဝတ္ေနက် ကိုးယိုးကားယား အဝတ္အစား ႏွင့္ မဟုတ္ေတာ့ဘဲ အရပ္သူအရပ္သား အဝတ္အစားရိုးရိုးကို သပ္သပ္ယပ္ယပ္ဝတ္ဆင္ကာ ပါဝင္အသုံးေတာ္ခံခဲ့သည္။
ခ်ာလီခ်က္ပလင္ပါဝင္အသုံးခံခဲ့သည့္ ရယ္ရႊင္ဖြယ္ ဇာတ္ ကားမ်ားသည္ ပြဲၾကည့္သူမ်ားအတြက္ အူလွိုက္ သဲလွိုက္ ရယ္ ေမာစရာ၊ ေပ်ာ္ရႊင္စရာသက္သက္ ျဖစ္ေသာ္လည္း၊ အခ်ိဳ႕ပြဲ ၾကည့္သူမ်ားအတြက္မူ ေလးနက္ေသာ အဓိပၸာယ္ေဆာင္ခဲ့ေလ သည္။ သူ၏႐ုပ္ရွင္ကားမ်ားတြင္ ရယ္ရသည့္ၾကားထဲမွ မ်က္ရည္လည္ေလာက္ေအာင္ သနားစိတ္ေပၚေစသည့္ အကြက္ ကေလးမ်ား ပါရွိေလသည္။ သူ၏ဇာတ္ကားမ်ားကို ေလးနက္ စြာ သုံးသပ္သူတို႔ကမူ ခ်ာလီခ်က္ပလင္သည္ ေလာကႀကီး၌ ကံမြဲသူမ်ား၊ စီးပြားေရးစံနစ္၏ ဖိႏွိပ္ျခင္းဒဏ္ကို မခံနိုင္သူ မ်ား၏ အျဖစ္သနစ္သ႐ုပ္ကို ေဖာ္ျပသည္ဟု ယူဆၾကၿပီးလၽွင္ သူ၏ရယ္ရႊင္ဖြယ္ဇာတ္ကားထဲမွ ဘဝအမွန္ကို ေဖာ္ယူၾကသည္။
ခ်ာလီခ်က္ပလင္သည္ ဒုတိယကမၻာစစ္ႀကီးျဖစ္ၿပီးေနာက္ လက္ဝဲဂိုဏ္းသားတို႔အား အေထာက္အပံ့ ျပဳသည္ဟူ၍ စြပ္စြဲ ျခင္း ခံရၿပီးလၽွင္ အေမရိကန္လႊတ္ေတာ္က ဖြဲ႕စည္းထားသည့္ အေမရိကန္အက်ိဳး ဆန႔္က်င္မွုမ်ား စုံစမ္းေသာေကာ္မီတီက ခ်ာလီခ်က္ပလင္အား ဥေရာပတိုက္သို႔ အလည္အပတ္သြား ေနစဥ္ အေမရိကန္ျပည္သို႔ ျပန္လာ၍ အစစ္အေဆးခံရန္ ဆင့္ေခၚရာ၊ ခ်ာလီခ်က္ပလင္သည္ တရားနည္းလမ္းမက်ဟု ျငင္းဆန္၍ အေမရိကန္သို႔ မျပန္ဘဲ ေနလိုက္ေလသည္။ ခ်ာလီခ်က္ပလင္သည္ အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စု သား အျဖစ္မွ စြန႔္လႊတ္၍၊ ဥေရာပတိုက္ ဆြစ္ဇာလန္ျပည္တြင္ ေနထိုင္လ်က္ရွိေလသည္။
သူ၏ ႐ုပ္ရွင္ကားမ်ားတြင္ ရယ္ရသည့္ၾကားထဲမွ မ်က္ရည္လည္ေအာင္ သနားစိတ္ေပၚေစသည့္ အကြက္မ်ား ပါရွိသည္။ သူ၏ ဇာတ္ကားမ်ားကို ေလးနက္စြာ သုံးသပ္သူ တို႔ကမူ ခ်ာလီခ်က္ပလင္သည္ ေလာကႀကီး၌ ကံမြဲသူမ်ား၊ စီးပြားေရးစနစ္၏ ဖိႏွိပ္ျခင္းဒဏ္ကို မခံနိုင္သူမ်ား၏အျဖစ္ကို ေဖာ္ျပသည္ဟု ယူဆၾကၿပီး သူ၏ရယ္ရႊင္ဖြယ္ ဇာတ္ကားထဲမွ ဘဝအမွန္ကို ေဖာ္ယူၾကသည္။
ခ်ာလီခ်က္ပလင္သည္ ၁၉၇၇ ခုႏွစ္ ဒီဇင္ဘာလ ၂၅ ရက္ေန႔ နံနက္ ၄ နာရီတြင္ ဆြစ္ဇာလန္နိုင္ငံ ဂ်ီနီဗာၿမိဳ႕ရွိသူ၏ေနအိမ္၌ ကြယ္လြန္ခဲ့သည္။ ခ်က္ပလင္သည္ မကြယ္ လြန္မီ တစ္ႏွစ္ေက်ာ္ခန႔္ကပင္ ဘီးတပ္ကုလားထိုင္ျဖင့္သာ သြားလာေနထိုင္ခဲ့ရသည္။ ကြယ္လြန္ခ်ိန္တြင္ သူ၏အသက္မွာ ၈၈ ႏွစ္ရွိၿပီးျဖစ္၏။

ကိုးကား
ျမန္မာ့စြယ္စုံက်မ္း၊ အတြဲ(၂)
စြယ္စုံက်မ္းႏွစ္ခ်ဳပ္၊ (၁၉၇၈)

Crd- ဗဟုသုတဒိုင္ဂ်က္
Credit : ေက်ာင္းလြယ္အိတ္


No comments:

Post a Comment