❖ စကားဝိုင္းတစ္ခုမွာ ဦးေဆာင္ႏိုင္သူ ျဖစ္ဖို႔ဆိုရင္ နာမည္ေလး ေတြကို သတိျပဳမိေအာင္ အရင္လုပ္ ပါ။ ၿပီးရင္ ကိုယ္စကားေျပာ လွည့္ေရာက္တဲ့ အခါေတြမွာ သူတို႔ နာမည္ေလးေတြ ျဖည္းျဖည္းစီ ထည့္ သံုး ၿပီး အေခၚအေျပာ အေမးအေျဖ ေလးေတြ လုပ္ေပးပါ။ ဒါဆိုရင္ က်န္လူမ်ားရဲ႕ ခ်စ္ခင္ ႏွစ္သက္ မႈကို ရရွိလာပါလိမ့္မယ္။
❖ လူတစ္ေယာက္ကို စကားမွားေစ လိုရင္ သူစကားေျပာေနခ်ိန္မွာ ဆံပင္ေတြကို စိုက္ၾကည့္ပါ။ ၾကည့္ေနရင္းနဲ႔ ရြံရွာဟန္ လုပ္ျပပါ။ ဒီလိုလုပ္တဲ့အခါ စကားေတြ ထစ္ေငါ့ၿပီး မွားလာပါလိမ့္မယ္။
❖ လူတစ္ေယာက္ လိမ္မလိမ္သိခ်င္ရင္ သူနဲ႔ စကားေျပာေနစဥ္မွာ မ်က္လံုးတို႔ကို စိုက္ၾကည့္ပါ။ ဒီအခါမွာ လိမ္တဲ့လူဆိုရင္ သူလိမ္ေန တာကို ခင္ဗ်ားသိေနပါၿပီဆိုတဲ့ အေတြးကို ျဖစ္ေပၚေစမွာျဖစ္ၿပီး စကားေတြ လြဲေခ်ာ္ လာပါလိမ့္မယ္။
❖ လူအမ်ားအာရံုစိုက္ခံရတဲ့ လူကို လံုးဝဥေပကၡာ ျပဳျခင္းအားျဖင့္ ဒီလူရဲ႕ စိတ္ဝင္တစား အာ႐ံုစိုက္ ခံရမႈ ကို ျပန္လည္ ရႏိုင္ပါတယ္။ ဒါ့အျပင္ သူက ခင္ဗ်ားကို စိတ္ဝင္စားမိလိုက္တဲ့အခါ သူ႔ကို အာရံုစိုက္ေန တဲ့ အျခားလူေတြပါ ခင္ဗ်ားအေပၚကို သတိျပဳမိလာတတ္ပါတယ္။
❖ လူေတာထဲမွာ လမ္းသြားရင္ ကိုယ္သြားမယ့္လမ္း တည့္တည့္ ကိုပဲၾကည့္သြားပါ။ ပတ္ဝန္းက်င္ လူမ်ား က ခင္ဗ်ားကို သတိျပဳမိ ေစျဖစ္ ၿပီးေတာ့ သူတို႔ရဲ႕ မသိစိတ္က သူတို႔ကို ခင္ဗ်ား သြားေနတဲ့ လမ္းကေန ေဘးဖယ္ခိုင္းပါလိမ့္မယ္။
❖ ယံုၾကည္ခ်က္ရွိတဲ့ ေျခလွမ္းေတြနဲ႔ ေလွ်ာက္လိုသူတို႔ဟာ ရင္ကို ဖြင့္လို႔ ခါးကိုေကာ့ၿပီး ေခါင္းေမာ့ ေလွ်ာက္ ေလ့ရွိပါတယ္။ ဒါ ဟာသ ကားထဲမွာပဲ အဆင္ေျပပါလိမ့္မယ္။ တကယ့္ သဘာဝက်က် ယံုၾကည္ ခ်က္ ရွိသူ တစ္ေယာက္ လမ္းေလွ်ာက္ဟန္က ေျခလွမ္းက်ဲၿပီး ပံုမွန္ အရွိန္နဲ႔ သြားလာေလ့ ရွိပါတယ္။ ကိုယ္သြားတဲ့ လမ္းတည့္တည့္ ကိုပဲ အာရံုစိုက္တတ္သူ ျဖစ္ၿပီး ေဘးပတ္ဝန္းက်င္ကို သိပ္ၿပီး ဂ႐ုျပဳ ေလ့ မရွိပါဘူး။ ဒီလိုေလွ်ာက္ဟန္ က်င့္ယူႏိုင္မယ္ ဆိုရင္ လံုေလာက္ပါၿပီ။
❖ အလုပ္မ်ားမ်ားလုပ္ရတဲ့အခါ ေတြ႕ကရာ အလုပ္သိမ္းက်ံဳးလုပ္တာ ထက္ ႀကီးတဲ့ အလုပ္ေတြကို အရင္ ကိုင္တြယ္ပါ။ ဒါဆိုရင္ အလုပ္ပါး လာေလေလ အားရွိေလေလ ျဖစ္ႏိုင္တဲ့ အတြက္ အလုပ္အကုန္ ၿပီးဖို႔ အျဖစ္ႏိုင္ဆံုး ပါ။
❖ လူအသစ္တစ္ေယာက္နဲ႔ စတင္မိတ္ဆက္တဲ့အခါ စကား နည္း နည္း ကို ေအးေအးေဆးေဆး ေျပာပါ။ ဒီလိုေျပာတဲ့အခါ တစ္ဖက္ သားက ကိုယ့္အေပၚကို ယံုၾကည္ခ်က္ ရွိသူ တစ္ေယာက္လို႔ ျမင္ႏိုင္ မွာ ျဖစ္ၿပီး ေနာက္ပိုင္း ေျပာဆိုတဲ့ စကားေတြကို တေလးတစား ေသခ်ာ နားေထာင္ လာပါလိမ့္မယ္။
❖ လူတစ္ေယာက္ စကားေျပာရင္း ရယ္ေမာေနၿပီဆိုရင္ သူၾကည့္ေလ့ ရွိတဲ့ လူကို သတိၾကည့္ပါ။ အဲ့ဒါ ဒီလူရဲ႕ အခင္ဆံုး သူငယ္ခ်င္း သို႔မဟုတ္ အခင္ဆံုး သူငယ္ခ်င္း ျဖစ္လိုသူ ပဲ ျဖစ္တယ္။
❖ မတ္တပ္ရပ္ရင္း လူတစ္ေယာက္နဲ႔ မ်က္ႏွာခ်င္းဆိုင္ စကားေျပာ ေနၿပီဆိုရင္ ဒီလူ႔ရဲ႕ ေျခေထာက္ကို သတိထားၾကည့္ေနပါ။ ေျခေထာက္ ကိုယ့္ဘက္ကိုလွည့္ထားရင္ သူကိုယ္နဲ႔ စကားေျပာတာ သက္ေတာင့္ သက္သာ ရွိေနတာ ျဖစ္ၿပီးေတာ့ မဟုတ္ရင္ေတာ့ ဆန္႔က်င္ဘက္ပါ။
❖ ကိုယ္စိတ္ဝင္စားတဲ့ မိန္းကေလး တစ္ေယာက္ကို ေတြ႕ရင္ မ်က္လံုးအေရာင္ ဘာအေရာင္ဆိုတာ ေသခ်ာ စူးစမ္းပါ။ ဒီလိုစူးစမ္းတဲ့ အတြက္ သူနဲ႔ မ်က္လံုးၾကာၾကာဆံုႏိုင္မွာ ျဖစ္ၿပီးေတာ့ ဒီအျပဳအမူက သူ႔ကို ရင္ခုန္စိတ္လႈပ္ရွားေစမွာ ျဖစ္ပါတယ္။
❖ ကိုယ္အလုပ္ လုပ္ရတဲ့ေနရာက တန္းစီေနၾကတဲ့ လူေတြ တစ္ ေယာက္ စီကို ကိုင္တြယ္ေျဖရွင္း ေပးဖို႔ ဆိုရင္ ကိုယ့္အေနာက္မွာ မွန္အႀကီးႀကီး တစ္ခ်ပ္ ေထာင္ထားေပးလိုက္ပါ။ ဒါသူတို႔အေနနဲ႔ စိတ္မရွည္မႈ တို႔ကို ေလ်ာ့နည္းလာေစၿပီး သက္ေတာင့္ သက္သာ ျဖစ္လာေစပါတယ္။
❖ တစ္စံုတစ္ဦးက ကိုယ့္ကို က်ဴရွင္ဝိုင္းမွာ ျဖစ္ျဖစ္ စာသင္ဝိုင္းမွာ ျဖစ္ျဖစ္ အစည္းအေဝးမွာ ျဖစ္ျဖစ္ ဆူေတာ့မယ္လို႔ႀကိဳသိေနခဲ့ရင္ ဒီလူ႔ အနားမွာ သြားထိုင္ေနပါ။ ဒီလို ထိုင္လိုက္ျခင္းေၾကာင့္ တစ္ဖက္သား ရဲ႕ ယံုၾကည္ခ်က္ ကို ယိုယြင္းသြားေစမွာ ျဖစ္ၿပီး ကိုယ့္အေပၚ ပုတ္ခတ္ ေျပာဆိုႏိုင္စြမ္း ေလ်ာ့နည္းသြားပါ လိမ့္မယ္။
❖ သင့္ အားနည္းခ်က္ေတြကို သင္ထင္သလို လူေတြ လိုက္မၾကည့္ ေနၾကပါဘူး။ သင္ျမင္သလိုလဲ လူေတြ ျမင္ေလ့ မရွိၾကပါဘူး။ ဒါ့ေၾကာင့္ သင့္ရဲ႕ စြဲေဆာင္ႏိုင္မႈက သင္ထင္ထားတာထက္ကို ပ်မ္းမွ် ၄၀% ပိုမို ဆြဲေဆာင္ႏိုင္စြမ္း ရွိပါတယ္။
❖ တီဗီ ေၾကာ္ျငာ ေတြဟာ အလုပ္အရမ္းမ်ားလို႔ ပင္ပန္းေနတဲ့လူ/ ေမာပန္းေနတဲ့လူကို တျခားလူ ေတြထက္ ပိုမိုဆြဲေဆာင္ ႏိုင္ ပါတယ္။
❖ စားေသာက္ဆိုင္ထဲမွာ လူေတြ အားပါးတရ စားေသာက္ေနတာကို လက္ေတြ႕ ျမင္ေစျခင္းက အစားအေသာက္ ေၾကာ္ျငာ စာရြက္ ေတြထက္ ပိုထိေရာက္ပါတယ္။
❖ တစ္သိန္း တန္ ပစၥည္းကို လူမဝယ္တဲ့အခါ ၁၀၀၀ ေလွ်ာ့ၿပီး ေရာင္းၾကည့္လိုက္ပါ။ ကိုးေသာင္း ကိုးေထာင္ က်ပ္ ဆိုတဲ့ အခါ လူေတြ အျမင္မွာ သိန္းကေန ေသာင္းကို ေလ်ာ့သြားတယ္လို႔ ျမင္ေလ့ ရွိပါတယ္။ ဒီအျမင္က ဝယ္သင့္ မဝယ္သင့္ ခ်ိန္ေနတဲ့ လူစုကို ဝယ္ဖို႔ တိုက္တြန္း ပါလိမ့္မယ္။
❖ ပန္းဖလက္ေတြမွာ စာေရးတဲ့အခါ အနီေရာင္ နဲ႔ အျပာေရာင္ကို သံုးၿပီး စကားလံုးထူထူ ေရးပါ။ ဒီစာေတြကို လူဆိုတာ ဖတ္မိေလ့ ရွိပါတယ္။
❖ ေစ်းျမႇင့္ေရာင္းခ်လိုတဲ့ ပစၥည္းေတြဆိုရင္ psychological scarcity လို႔ ေခၚတဲ့ "ဒီပစၥည္းဟာ ရွားပါးေန ပါတယ္။" ဆိုတဲ့ ပံုရိပ္ကို အမိအရ ပံုေဖာ္ေရာင္းခ်ၾကည့္ပါ။ ဥပမာ - Limited Edition ထုတ္လုပ္သည္ တို႔၊ လူဦးေရ ၁၀၀ အတြက္သာ တို႔ စသျဖင့္ေပါ့။
❖ အလုပ္အတြက္ လူေတြ႕ အင္တာဗ်ဴး ေျဖၾကတယ္ ဆိုရင္ ပထမ ဆံုး ေျဖတဲ့ တစ္ေယာက္ႏွစ္ေယာက္ရယ္ ေနာက္ဆံုး ေျဖတဲ့ လူရယ္ကို ေမးသူတို႔ အမွတ္မိဆံုး ျဖစ္ပါတယ္။
❖ နားေထာင္ေနသူကို ၾကည့္ၿပီး စကားေျပာပါ။ တစ္ခ်က္ တစ္ခ်က္မွာ "ဟုတ္တယ္ မဟုတ္လား။" လို႔ ေမးရင္း ေခါင္းေလး ျငႇိမ့္ျပပါ။ အဲသလို လုပ္ျခင္း အားျဖင့္ နားေထာင္သူ အေတာ္မ်ားမ်ားက ကိုယ့္ စကားကို ဆန္႔က်င္တာထက္ လက္ခံဖို႔ ရာခိုင္နႈန္း ပိုမ်ားလာေစ ပါတယ္။
❖ ကိုယ္က အခုေလးတင္ေျပာလိုက္တဲ့ စကားတစ္ခြန္းကို နားဝင္ေစခ်င္ရင္ အထပ္ထပ္ေျပာ ေနတာ ထက္ အသံေခတၱ တိတ္လိုက္ပါ။ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားက ဒီလို တိတ္လိုက္ေတာ့မွ သတိျပဳမိၾကေလ့ ရွိပါတယ္။
❖ "Decoy" ေစ်းနႈန္းဗ်ဴဟာ က ပစၥည္းႏွစ္မ်ိဳးကို တစ္ခုက ပံုမွန္ေစ်း၊ ေနာက္တစ္ခုက ျမႇင့္ေစ်း နဲ႔ ေရာင္းခ်လိုတယ္ ဆိုရင္ တတိယ "Decoy" ေစ်းနႈန္း တစ္ခု ထပ္ထည့္ပါတဲ့။
ဆိုလိုတာက ဥပမာ -
(က) သြားပြတ္တံ ေစ်းနႈန္း - ၅၀၀ က်ပ္
(ခ) သြားတိုက္ေဆး ေစ်းနႈန္း - ၁၅၀၀ က်ပ္
(ဂ) သြားပြတ္တံ+ သြားတိုက္ေဆး ေစ်းနႈန္း - ၁၅၀၀ က်ပ္ ဆိုပါစို႔။ ဒီမွာ ဒုတိယေစ်းနႈန္း ျဖစ္တဲ့ သြားတိုက္ေဆး ေစ်းနႈန္း ၁၅၀၀ က်ပ္ ဆိုတာ တတိယေစ်းနႈန္းျဖစ္တဲ့ ႏွစ္ခုေပါင္းဟာ ပိုမို သက္သာပါတယ္ လို႔ ေပၚလြင္ေအာင္ ေထာက္ပံ့တဲ့ ေစ်းနႈန္းပါ။ ဒီလို ေစ်း (၃) မ်ိဳး သတ္မွတ္ လိုက္တဲ့ အခါ ေစ်းျမႇင့္ ကုန္ပစၥည္း အေနနဲ႔ ေရာင္းရတာ ပို သြက္ လာပါလိမ့္မယ္။
❖ "Priming" ျဖစ္စဥ္ ဆိုတာကေတာ့ ျငင္းလို႔ မလြယ္ကူတဲ့ ပတ္ဝန္းက်င္ ဖန္တီးယူတဲ့ သေဘာပါ။ ေစ်းဆစ္ရမယ့္ အလုပ္ကိစၥ လိုမ်ိဳး ေစ်းညႇိရမယ့္ အလုပ္ကိစၥလိုမ်ိဳး ေတြကို အစည္းအေဝး အခန္းထဲမွာ မေဆြးေႏြးပဲ ေန႔လည္စာ ေကၽြးရင္း ျဖစ္ျဖစ္ ေကာ္ဖီ အတူေသာက္ရင္းျဖစ္ျဖစ္ သက္ေတာင့္ သက္သာ ကိုယ့္ဘက္ကေန ေျပာဆို စည္းရံုးသြားတာပါ။ ဒီလိုမ်ိဳး အေျခအေနမွာ ေစ်းေရာင္းသူ ဟာ ျငင္းဆန္ႏိုင္ မႈ အရည္အခ်င္း နည္းပါးေနတတ္ၿပီးေတာ့ အရာရာ ကို လူမႈေရး ေခါင္းစဥ္ေအာက္ကို မွားယြင္းစြာ ထည့္မိတတ္ပါတယ္။
❖ လူတစ္ေယာက္ဆီက အကူအညီတစ္ခု က်ိန္းေသေပါက္လိုအပ္ရင္ ကိုယ္တတ္ႏိုင္တဲ့ သူ႔လိုအပ္ခ်က္ တစ္ခုကို ျဖည့္ဆည္းၾကည့္ပါ။ ေက်းဇူးတင္ေၾကာင္း သူ႔ဘက္က အသိအမွတ္ျပဳရင္ ကိုယ္ျပန္ရတဲ့ စကားက "ကိုင္းကၽြန္းမွီ ကၽြန္းကိုင္းမွီ" သေဘာ သဘာဝဆန္ဆန္ တံု႔ျပန္မႈ နဲ႔ စကားျပန္ဆိုပါ။ (ဥပမာ - ရပါတယ္ဗ်ာ။ ခင္ဗ်ားလဲ ကၽြန္ေတာ္ လိုရင္ ဒီလိုပဲ ကူမွာ ကၽြန္ေတာ္ သိပါတယ္။ (သို႔မဟုတ္) မိတ္ေဆြေတြပဲဗ်ာ။ ကူညီရမယ္။ ဒါမွ မိတ္ေဆြ မဟုတ္ လား။ စသျဖင့္) ဒါကို "Cialdini's Principle" လို႔ ေခၚပါတယ္။
❖ မန္ေနဂ်ာ တစ္ေယာက္ ကိုယ့္ကို သေဘာက်ေစခ်င္ရင္ သူ႔ထိုင္ပံု ထိုင္နည္း/ ေျပာပံုေျပာနည္းကို အတုယူၿပီး သူနဲ႔ စကားေျပာခ်ိန္မွာ အဲ့ဒီပံုစံအတိုင္း ထိုင္ၾကည့္ပါ/ ေျပာဆိုၾကည့္ပါ။ စကားဝိုင္း မၿပီးခင္ ခင္မင္ရင္းႏွီးမႈ အရွိန္ ျမင့္တက္လာတာကို ေတြ႕ရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါကို "Chameleon Effect" လို႔ ေခၚပါတယ္။
❖ မ်က္လံုးပံု ပါတဲ့ ပိုစတာမ်ား ရံုးခန္းတြင္း ကပ္ထားျခင္းဟာ ရံုးသူ ရံုးသား မ်ားကို ကိုယ့္အမႈိက္ကို ကိုယ္ ရွင္းေစတတ္ပါတယ္။ တျခား တစ္ဖက္မွာေတာ့ ပန္းပြင့္ပံု ပါတဲ့ ပိုစတာမ်ားက ရံုးသူရံုးသား မ်ားကို ေလ်ာ့တိေလ်ာ့ရဲ ျဖစ္လာေစတတ္ပါတယ္။
#kyawnge
Credit
No comments:
Post a Comment